Ga terug   Home > Politiek

Teruggekeerden

De islam is het mooiste dat er bestaat, maar moslims... Ja, er zijn ook vervelende moslims. Daaronder rekent Nuweira Youskine vooral de 'teruggekeerden' - de wahabieten onder de bekeerlingen. Zij jammeren dat de PVV in Nederland moslims discrimineert, maar weigeren om naar de stembus te gaan en verzaken hun democratische plicht. Het kan geen kwaad om als moslim wat flexibeler en speelser te zijn. Gebruik van gezond verstand kan ook een zegening zijn.

Teruggekeerden

Nuweira Youskine 

Er bestaan een heleboel categorieën van moslims die ik vervelend vind. Sterker nog, ik geloof dat ik veilig kan stellen dat het overgrote deel van moslims me mateloos irriteert. Zelden hoorde ik wijzer woorden dan die van mijn vader toen hij zei: "De islam is het mooiste dat er bestaat, maar moslims …. Hopeloos."

Net toen de lente weer voorzichtig haar gezichtje aan de wereld begon te vertonen en de vogeltjes floten, achtervolgde uitgerekend de meest gevreesde categorie moslims me deze week als een verlate winterwolk. Bekeerlingen. Of, zoals ze zichzelf graag tegenwoordig om diepe theologische redenen graag noemen: ‘Teruggekeerden’.

Het begon ooit met een Teruggekeerde jurist die we als gast mochten verwelkomen en die we een simpel kopje koffie in de brasserie aanboden. Hij had nauwelijks één teen over de drempel gezet, toen hij opeens stokstijf stilstond. "Maar hier wordt ook alcohol geschonken!", kraaide hij met een verkrampt gezicht. Het was drie uur in de middag en er zat geen hond – bepaald geen moment dat de druppels bier via zijn poriën naar binnen hadden kunnen sijpelen. Maar meneer wenste geen stap meer te zetten.

Vorige week was er een bijeenkomst, waar een bekeerling de uiterst prangende vraag stelde of het moslims wel is toegestaan om te stemmen. Nee zeg, vooral niet gaan stemmen. Laten alle moslims de verkiezingen boycotten. Maar dan ook niet jammeren dat de PVV moslims discrimineert in Nederland, a.u.b.

Maar het meest zorgwekkend was wel de Teruggekeerde die volhield dat de Koran geen raadselen kent. Het zijn de Wahabieten onder de bekeerlingen. Zij die beweren dat ‘er staat wat er staat’, dat de Koran één en eeuwig is en daaruit opmaken dat er geen discussie over het Boek mogelijk is. Terwijl, wat is er nou heerlijker dan – uiteraard met een beetje kennis van zaken – te filosoferen over Koranische metaforen, te kijken waar alle verschillende rechtsregels vandaan komen, te contempleren over bloemrijke Arabische betekenissen van woorden?

Zonder een beetje buigzaamheid, wat speelsheid en een scheut gezond verstand, had de islam zich nooit zo breed over de wereld kunnen verspreiden. Tegenwoordig lijkt het wel alsof het eruit lepelen van de hersenen een vast onderdeel van de geloofsbelijdenis is geworden. Het zijn angstige tijden voor moslims.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Volzin, 2 april 2010. Met dank aan Volzin.

Currently there are no comments.

Zoeken

© IslamWijzer.nl