PDA

View Full Version : Islamitische Filosofie heeft vernieuwing nodig

Prisma
19 april 2008, 16:15
Sinds in de 11e eeuw Al-Ghazālī zijn werk 'De tegenspraak der filosofen' (ook wel 'Tegen de filosofen' genoemd) heeft geschreven is er een einde gekomen aan de filosofische ontwikkeling in de Islam. Even afgezien van 'anti-koloniale' en agressief subversieve filosofieen als van de Moslim Broederschap' (Sayed Qutb). (Dat was geen filosofische vooruitgang maar een terugkeer naar de tijd van Medina in de 7e eeuw).
Tevens heeft het werk van Al-Ghazālī (zijn boekwerken en zijn invloed, toen en nu) de stilstand ingeleid op wetenschappelijk gebied die vanaf de 11e eeuw in de Islamitische wereld intrad en die uiteindelijk tot haar relatieve achteruitgang en verval heeft geleid.
Daarom is het nodig dat zijn werken herzien worden en dat Averoes gerehabiliteerd wordt (die werd verbannen naar Marokko door de Sultan in Spanje en zijn boeken werden verbrand), en ook dat er een vernieuwde levende filosofie ontstaat .
Het is wachten op een Islamitische Universiteit met een filosofische vernieuwer zoals b.v. Bassam Tibi die de Westerse Cultuur en de Islamitische met elkaar kan verzoenen in filosofische zin. Het zou mooi zijn als de Islamitische Universiteit Rotterdam deze Bassam Tibi zou aanstellen als bv. Professor met een speciale leerstoel b.v. en met bovengenoemde doelstelling.
Wat vinden jullie daarvan ?

luckybee
3 juli 2008, 16:27
Ik ben hier helemaal mee eens.Alleen de islam kan de vrede op aarde garanderen als het reformeerd, wordt

ismail1981
14 juli 2008, 21:59
Hallo allemaal,

Ik ben er niet mee eens dat de Islam toe is aan Reformatie.

Misschien moeten we meer duidelijkheid hebben waarom Al-Gazali dat boek heeft geschreven en de filosofische gedachten heeft verworpen.

Al-Gazali heeft, dankzij de waqf van Seljoeken, de grenzen vastgesteld van soennitische islam. Vervolgens zijn de Mathab-scholen verenigd d.m.v. consensus die jaren hebben geduurd.

Elke 'fiqh' of 'imaan' onderwerpen is uitgebreid aan bod gekomen tijdens de consensus. De uitgangspunten waren hierbij; de Koran en de Hadith. De onderzoeken over de vraagstukken over de Islam heeft zijn basis gevonden in de Malikitische -en Asharischolen, vervolgens werd deze scholen, hoewel ene erg conservatief en de andere rationeel is, verenigd. Dit werd gedaan door Ishtihad (interpretaties) en vervolgens door Qiyas (consensus). Hieruit kunnen we concluderen dat er voor alle vraagstukken behandeld zijn en daarmee de poorten van Ishthad gesloten zijn.

Ik ben echter van mening dat wij de commentatoren van deze Mathab-Imams niet voldoende bestuderen. Daardoor zijn er genoeg mensen die geneigd zijn om als individu interpretaties te geven aan sommige Koranverzen. Bijvoorbeeld de Wahhabitische/Salafitsiche school, die Ibn-Taymiyya als fundament nemen en andere Mathab-scholen verwaarlozen. In hoeverre zijn deze stromingen dan wel Soenitisch?

De westerse gedachten vloeien voort uit de verlichtingsideëen die gebaseerd zijn op ratio. Er is dus totaal geen plek gegeven voor spiritualiteit. We kunnen de Westerse-gedachten niet als leidraad gebruiken om te streven voor een Reformatie. Dat zou onjuist zijn.

Ik wil eigenlijk meer nuance aanbrengen, maar het scherm is te klein daarvoor.
Graag wil ik deze discussie met jullie voortzetten, als jullie nog vragen hebben natuurlijk.

groeten,

Ismail Caliskan

schijfenmuis
1 december 2008, 01:43
Scherpzinnig gesproken Ismail.

Mvg. Kid Saib